Paskelbta

Slapukai ir privatumas

Slapukai

Remiantis Europos Sąjungos parlamento ir komisijos direktyvos Nr. DIRECTIVE 2002/58/EC, dalimi (25), informuojame, kad tinklapyje putinukas.lt naudojami „slapukai” (cookies). „Slapukų” pagalba neidentifikuojame ir nekaupiame informacijos apie konkrečius asmenis. „Slapukai” yra visiškai anoniminiai.

Priežastys, dėl kurių naudojame slapukus ir kokią informaciją jie mums teikia: 

jie prisimena Jūsų pasirinktus nustatymus krautuvėlėje.

Kiekvienas interneto naudotojas gali nuspresti ar leisti naudoti „slapukus” interneto naršyklėje parinkdamas tam tikrus Interneto naršyklės nustatymus. Jei norite apriboti „slapukų” naudojimą, pakeiskite savo interneto naršyklės nustatymus.

Privatumas

putinukas.lt įsipareigoja saugoti jūsų privatumą. Pirkdami krautuvėlėje turite įvesti vardą, pavardę, prekių pristatymo adresą, elektroninio pašto adresą. Jūsų duomenys naudojami tik užsakymo įvykdymui, susisiekti su Jumis arba Jums pageidaujant viešinama svetainėje. 

Trečioms šalims duomenys neteikiami.

Svetainėje nerenkama informacija apie jūsų banko sąskaitas, kortelių duomenis. Apmokėjimus už prekes jūs turite vykdyti per savo banko internetinę svetainę.




Paskelbta

Apmokėjimo būdai

1. Grynaisiais

Jei prekes atsiimate Kaune galite sumokėti grynaisiais pinigais.

2. Banko pavedimu.

Pinigus į nurodytą sąskaitą perveskite tik po suderinimo telefonu ar yra prekė (paskambinsime iš +370 686 89302).

Banko sąskaitos:

Ričardas Macejūnas
LT 52 7300 0101 1200 8997 Swedbank

LT 82 3500 0100 0957 6143 Paysera

Svetainėje nerenkama informacija apie jūsų banko sąskaitas, kortelių duomenis. Apmokėjimus už prekes jūs turite vykdyti per savo banko internetinę svetainę arba bankiniu pavedimu tik po suderinimo telefonu ar yra prekė.




Paskelbta

Prekių pristatymas

Krautuvėlė putinukas.lt skirta aviamodeliuotojams arba norintiems jais tapti.  Čia galite įsigyti putinukų ir atsarginių dalių jiems. 

Visas prekes Kaune galite atsiimti nemokamai. Į kitus miestus putinukus, deproną, lėktuvų modelius siunčiame tik siuntomis autobusais, kitas prekes siunčiame ir Omniva paštomatais.

Galutinė prekių ir pristatymo kaina bus suderinta telefonu.

Pristatymo terminai

Pasirūpinsime, kad Jūsų įsigytos prekės būtų pristatytos per trumpiausią laiką ir Jums patogiu metu.

Po užsakymo susisieksime su Jumis telefonu. Suderinsime detales ir Jums apmokėjus sąskaitą išsiųsime prekes.

1. Atsiimsiu Kaune

Prekes Kaune pristatysime nemokamai į Jums patogią vietą.

Pasirinkite pristatymo būdą Atsiimsiu Kaune, mokėjimo būdą Grynais ir patvirtinkite savo užsakymą.

Po užsakymo susisieksime su Jumis telefonu ir suderinsime pristatymo detales.

2. Omniva paštomatai

Savitarnos siuntų terminalai Lietuvoje, artimiausią rasite čia.

Pasirinkite pristatymo būdą Omniva paštomatai, pasirinkite paštomatą, mokėjimo būdą Bankas.

Omniva paštomatais nesiunčiami putinukai, lėktuvo modeliai, naudoti modeliai, depronas.

Po užsakymo susisieksime su Jumis telefonu. Suderinsime detales ir Jums apmokėjus sąskaitą išsiųsime prekes.

3. Prekių pristatymas Siuntomis autobusais

Šiuo pristatymo būdu pristatome putinukus, deproną, lėktuvų modelius. Terminalų sąrašas.

Kainos siunčiant prekes  Siuntos autobusais. Jeigu

prekių, išskyrus lėktuvo modelius, naudotus modelius, deproną – pristatymo kaina 4 Eur,

– perkate putinuką, naudotus, lėktuvų modelius (ir kitų prekių) – pristatymo kaina 6 Eur,

– perkate deproną (ir kitų prekių) – pristatymo kaina 15 Eur (depronas papildomai supakuojamas į dėžę).

Pasirinkite mokėjimo būdą Bankas ir patvirtinkite savo užsakymą.

Po užsakymo susisieksime su Jumis telefonu. Suderinsime detales ir Jums apmokėjus sąskaitą išsiųsime prekes.




Paskelbta

Apie mus

Malonu, kad apsilankėte svetainėje ir krautuvėlėje putinukas.lt!

Šioje svetainėje daug sužinosite apie putinukus, galite padiskutuoti putinukų gaminimo, eksploatavimo klausimais. Ir, žinoma, įsigyti detalių ar net pilnai sukomplektuotą putinuką.

Įžanga

Seniai seniai, (kai dar nebuvo mobiliųjų telefonų), aviamodeliavimo įranga buvo ne tik brangi, bet ir deficitinė. Tik „išrinktieji“ galėjo sau leisti tokią prabangą. Šiai dienai kai kurie iš mūsų jau nešiojasi daugiau nei po vieną mobilųjį telefoną, bet vis dar įsivaizduoja, kad turėti ir mokėti valdyti lėktuvo modelį yra utopija. O tie, kurie pasiryžta tai išbandyti, dažnai užstringa ties klausimu: NUO KO PRADĖTI?

Manome, kad laikas taisyti situaciją.

Pagrindiniai mūsų tikslai:

šauktukas

Į vieną vietą surinkti visą pradedančiajam aviamodeliuotojui reikalingą informaciją, bei pateikti ją patogiai, paprastai ir aiškiai.

Populiarinti aviamodeliavimą Lietuvoje įtraukiant į šį procesą kuo daugiau patyrusių modeliuotojų.

Sudaryti galimybę geriausiomis sąlygomis įsigyti populiariausią Lietuvoje radijo bangomis valdomą modelį su visa reikiama įrangą.

Organizuoti pradedančiųjų modeliuotojų varžybas ir kitus renginius, skatinti aktyvesnį megėjų dalyvavimą „gyvoje“ veikloje.

Visi kažkada pradėjome. Padėkime pradėti ir kitam. 

Mūsų krautuvėlė

Aviamodeliavimas – tai mūsų hobis, bet ne pragyvenimo šaltinis. Nors šis portalas yra nekomercinis, tačiau jam sukurti, tobulinti ir išlaikyti reikalingas laikais ir pinigai. Tikimės, kad minimalus „pelnas“ kurį atneš mūsų krautuvėlė bent iš dalies atpirks tas investicijas bei padės organizuoti planuojamus renginius. Putinukų krautuvėlė specializuojasi TIK į putinukus, jų atsargines dalis ir aksesuarus. Visa veikla yra vykdoma pagal individualios veiklos vykdymo pažymą.




Paskelbta

Kas yra putinukas?

Putinukas – tai populiariausias Lietuvoje radijo bangomis valdomas lėktuvo modelis.

Kodėl „PUTINUKAS“? Pagrindinė medžiaga, iš kurios padarytas šis modelis – putplastis (liaudiškai vadinama „jūros puta“). Nuo to ir kilo pavadinimas „putinukas“.

Bendru atveju „putinuku“ galima vadinti bet kokį iš putplasčio pagamintą lėktuvą, tačiau modeliuotojų tarpe jau tapo nerašyta taisyklė, kad putinuku laikome Vytauto Steponavičiaus, vieno gerbiamiausio Lietuvos aviamodeliuotojo gaminami lėktuvai. šis žmogus per daugelį metų ištobulino tiek putinukų gamybos technologiją, tiek jų konstrukciją ir aerodinamines savybes iki aukščiausio lygio, todėl nepaisant daugelio bandymų sukurti šio modelio kopiją, gerb. V.Steponavičiaus kūriniai laikomi geriausiais ir kokybiškiausias Lietuvoje.

Kodėl putinukas laikomas idealiausiu modeliu pradedančiajam?

1. Labai lengvas valdymas ir stabilus skrydis.

lėktuvėlis

Dėl mažo svorio ir „V” formos viršuje esančio sparno, putinukas yra lėtas ir labai stabilus „trainer” tipo lėktuvas, kuris gali gan ilgai sklęsti ore išjungtu varikliu. Tačiau pakankamai galingas variklis ir kruopščiai parinktos valdymo plokštumos, esant reikalui, leidžia atlikti staigius manevrus ir išsigelbėti nuo daugumos avarinių situacijų. Dėl to putinukas yra labai atlaidus daugeliui naujokų pilotavimo klaidų.

2. Paprastumas ir atsparumas.

putplastis

Putinukas yra klijuojamas iš putplasčio ir aptraukiamas lipnia plėvele. Konstrukcijos paprastumas nulemia tai, kad po daugumos avarijų užtenka tik nuvalyti žemes ar sniegą, ir skristi toliau. Na, galbūt dar pasikeisti propelerį. Kitais, labai rimtais avariniais atvejais, dažniausiai užtenka keletos lašų klijų, lipnios juostelės ir šiek tiek laiko.

3. Kaina.

monetos

Šie radijo bangomis valdomi modeliai yra gaminami Lietuvoje, o gamyboje naudojamos nebrangios medžiagos, todėl mes galime pasiūlyti putinuką daug pigiau už analogiškas iš užsienio atvežamas prekes.

Kodėl verta įsigyti putinuką būtent čia?

Pelnas – nėra pagrindinis šio portalo tikslas, o aviamodeliavimas mums – hobis, bet ne uždarbio šaltinis. Mes norime sudominti aviamodeliavimu daugiau naujų žmonių, todėl mes galime sau leisti padėti tau įsigyti putinuką su visa reikiama įranga geriausiomis sąlygomis. 

Jei tokią pačią komplektaciją rasi geresnėmis sąlygomis – BŪTINAI pranešk mums! smiley cool

iš priekio



Paskelbta

Kaip išmokti skristi

Kaip išmokti skristi Dauguma norinčių įsigyti radijo bangomis valdomą lėktuvo modelį įsivaizduoja, kad išmokti jį valdyti bus sunku, sudėtinga, kainuos daug laiko ir pinigų. Taip buvo LABAI seniai. Atsimink tris laiko ir patirties įrodytus faktus:

  1. Išmokti valdyti lėktuvo modelį yra LENGVA ir PAPRASTA!
  2. Labiausiai tinkamas tam modelis – PUTINUKAS!
  3. Net negalvok kitaip 🙂

Taigi, jei nori (o kas nenori?..) išmokti valdyti lėktuvo modelį, paprasčiausi būdai kaip tai padaryti:

  1. Pradėk mokytis skraidyti kompiuterinio simuliatoriaus pagalba.
  2. Kreipkis į pažįstamus aviamodeliuotojus, kad padėtų atlikti pirmus skrydžius kartu.
  3. Įstok į aviamodeliuotojų būrelį ar klubą.

Daugumoje atveju užtenka pasitreniruoti kompiuteriniame simuliatoriuje vieną ar dvi savaites, kad galėtum drąsiai ir savarankiškai pats pakelti putinuką į orą ir pradėti mėgautis tuo nuostabiu jausmu. Spustelk vieną iš aukčiau paminėtų būdų ir sužinok apie jį daugiau!

Kompiuterinis radijo bangomis valdomų modelių simuliatorius – tai speciali asmeniniam kompiuteriui skirta programa, kuri skirta mokytis ir treniruotis valdyti radijo bandomis valdomus modelius. Paprastumo dėlei šią programą vadinkime tiesiog simuliatoriumi. Tam, kad galėtum ja naudotis, tau reikės:

  1. Valdymo pulto.
  2. Simuliatoriaus kabelio.
  3. Asmeninio kompiuterio.
  4. Pačios programos (simuliatoriaus).

Kompiuterinis simuliatorius

Valdymo pultas

Džiugi žinia yra tai, kad mokytis skraidyti simuliatoriuje ir skraidyti su tikru putinuku ar kitu lėktuvo modeliu tau užteks vieni ir to paties valdymo pulto! Dauguma jų turi specialią jungtį, kuri leidžia specialaus kabelio pagalba prijungti pultą prie kompiuterio. Tavo pultas bus matomas kaip normali kompiuteriniams žaidimams skirta vairalazdė, todėl ją galėsi naudoti ne tik simuliatoriams, bet ir kompiuteriniams žaidimams žaisti 🙂

Simuliatoriaus kabelis

Tai toks laidas su dviem kištukais ir nedidele elektronine schema, kurio pagalba galima prijungti tavo valdymo pultą prie kompiuterio. Renkantis šį kabelį, reikia atkreipti dėmesį į keletą niuansų:

  1. Skirtingų gamintojų pultams reikia skirtingų kištukų, todėl tavo pultui tiks ne visi simuliatoriaus kabeliai
  2. Į kompiuterį kabeliai jungiasi taip pat skirtingomis jungtimis. Senesnio modelio kabeliai, kurie prie kompiuterio jungiami „COM” arba „LPT” jungtimis, gali netikti naujesniems kompiuteriams (ypač nešiojamiems), nes jų (šių jungčių) tiesiog gail nebūti – jos jau yra atgyvenusios ir tampa nebenaudojamos. Beto, tokių kabelių konfigūravimas kompiuteryje yra gan sudėtingas. Modernesni kabeliai prie kompiuterio jungiami USB jungtimi, kuria turi didžioji dauguma stalinių ir nešiojamų kompiuterių.

Kad nesuklystum – pas mus krautuvėlėje rasi kabelius su kištukais ko gero visų gamintojų pultams ir USB jungtimi.

Komputeris

Tam, kad išnaudoti visas simuliatoriaus teikiamas galimybes, rekomenduojamas kompiuteris, turintis trimačiams žaidimams skirtą vaizdo plokštę. Labai senas ir lėtas kompiuteris greičiausiai netiks. Be to, jei naudojamas simuliatoriaus kabelis jungiamas ne USB jungtimi, reikia, kad kompiuteris turėtų atitinkamą jungtį („COM” arba „LPT”). Detalesni reikalavimai kompiuteriui būna pateikiami pasirinkto simuliatoriaus kūrėjų.

Simuliatorius

Renkantis simuliatorių reikėtų nesuklysti – radijo bangomis valdomų modelių simuliatorius, tai ne tas pats, kas lėktuvo simuliatorius. Pastarieji dažniausiai būna žaidimo formos programos, simuliuojančios TIKRO lėktuvo valdymą. Nors ir yra panašumų, tačiau mokintis valdyti modelį reikia su RADIJO BANGOMIS valdomo modelio simuliatoriumi. Jame būna labai tiksliai išdirbta visa skrydžio dinamika, todėl modelio pilotavimas simuliatoriuje yra LABAI panašus į tikro modelio pilotavimą. Skirtumas tik tas, kad sudaužius lėktuvą simuliatoriuje tai nieko nekainuoja 🙂

Populiariausi simuiliatoriai yra šie:

Mokytis skristi lėktuvo modeliu populiariausias simuliatorius Lietuvoje ko gero yra AeroFly FS. Be to, jis turi galimybę atsisiųsti iš interneto ir įdiegti papildomų lėktuvų ir ne tik modelių.




Paskelbta

Aviamodeliuotojų klubai ir būreliai

  • Klubas vienija konkrečioje vietovėje gyvenančius aviamodeliuotojus, kur jie renkasi, dalinasi žiniomis bei idėjomis, na ir be abejo – skraido 🙂
  • Būrelis – tai dažniausiai jaunesnių aviamodeliuotojų užklasinės veiklos vieta, kur patyrę modeliuotojai mokina jaunuosius lėktuvų modelių pilotus skraidymo ir konstravimo meno.

Vilnius

Laisvai skrendančių aviamodelių klasės būrelis
Kviečiame moksleivius išmokti pasidaryti skraidančius modelius, juos skraidinti, reguliuoti ir dalyvauti varžybose.
Vadovas: Algirdas Nakvosas
Tel. 0 610 65 493
Būrelis vyksta Vilniaus raj. Riešės gimnazijoje, antradieniais ir ketvirtadieniais nuo 15:00 iki 16:30 val.
Priėmimas į būrelį galimas visada

Aviamodeliavimo būrelis
Mokome skraidyti bei konstruoti radijo valdomus aviamodelius. Dalyvaujame įvairiose varžybose.
Vadovai: Rimutis Paužuolis, Karolis Rėksnys
Tel. 060224864, 065943437
El. paštas kreksnys@gmail.com
Internetinė svetainė https://www.facebook.com/vsiprotuberantas
Buveinės adresas Vilniaus Radvilų gimnazija, Gelvonų g. 55, Vilnius.
Skraidymo vieta/takas yra
Nauji nariai priimami
Visos medžiagos ir modeliai bei įranga skraidymams ir varžyboms duodami. Jums nieko papildomai nereikia atsinešti.

Karolis Rėksnys
Aviamodeliavimo instruktorius, Vilnius
Tel. 060224864
Galiu greitai ir nesudėtingai išmokyti skristi bet kokiu RC modeliu. Esu šioje srityje tik 1,5 metų, bet jau turiu Lietuvos rekordą bei nevienų Lietuvos varžybų prizines vietas. Tad tikrai greitai ir profesionaliai išmoksit skrist.
Geriausia mokytis arba Balsiuose, arba netoli Akropolio.
Dėl kainos susitarsim prieš treniruotę.

Kaunas

Kauno moksleivių techninės kūrybos centro (V. Krėvės pr. 63, Kaunas) būreliai

1. Pradinis techninis modeliavimas

Šiame būrelyje išmokstama visko, ko reikia pradedančiajam modeliuotojui, konstruktoriui ar mechanikui. Užsiėmimų metu mokiniai gauna elementarių žinių apie techninį brėžinį, projekcijas, erdvines konstrukcijas, mastelio sąvokas bei gamtos dėsnius, paaiškinančius skridimą, plaukimą. Pradedantieji susipažįsta su įvairiomis medžiagomis bei jų apdirbimo būdais, o darbo įgūdžius tobulina iš kartono, plastiko, faneros, balzos gamindami paprasčiausius lėktuvų, sklandytuvų, raketų, laivų, medinių automobilių modelius. Programa diferencijuojama pagal mokinių amžių, žinias, kūrybinius bei praktinius gebėjimus.

Vaikų amžius: 7-12 metų

Mokytojas Zenonas Petraitis tel. nr.+37068654013

2. Aviamodeliavimas

Dalyvaudami programos užsiėmimuose mokiniai ugdys ir tobulins STEAM techninius, kūrybinius ir praktinius gebėjimus susipažįstant su įvairiomis aviamodeliavimo subtilybėmis, plečiant technikos brėžinių skaitymo ir suvokimo žinias, konstruojant ir skraidinant laisvojo skridimo, kambarinius, radijo bangomis valdomus aviamodelius ir su jais dalyvaujant varžybose bei konkursuose ir parodose. Mokysis dirbti su naujausia technika (SNC lazerine pjaustymo įranga, 3D spausdintuvu) ir kompiuterinėmis programomis. Ugdytiniai bus skatinami kūrybiškai išreikšti save, pasitikėti savo jėgomis, įgis naujų bendravimo ir bendradarbiavimo kompetencijų dirbant grupėse ir individualiai, taps drąsesni, atsakingesni, laisvai bendraujantys nuolat tobulėjantys.

Vaikų amžius  11-16 metų

Tel. nr. +37037323582

Klaipėda

„Klaipėdos aviamodeliuotoju klubas“
Klaipėdos aviamodeliuotojų klubas, vienijantis bendraminčius mieste ir aplinkiniuose rajonuose.
Vadovas: Algirdas Ungulaitis
Telefono numeris: Nepateikta
El. paštas: Nepateikta
Internetinė svetainė: http://www.kmsc.lt/
Buveinės adresas: Nepateikta
Skraidymo vieta/takas: yra
Nauji nariai: priimami

Panevėžys

Būrelis „Panevėžio moksleivių namai“
Vadovaujamas puikaus vadovo Žutiko Veličkos, šis būrelis traukia jaunimą ir senus modeliuotojus, kurie dažnai susitinka ten pabendrauti, pasidalinti patirtimi ir sužinoti naujienas. Net jei ir nesiruoši rimtai užsiimti aviamodeliavimu, užsuk ir pasižiūrėk. Dauguma Panevėžio modeliuotojų čia pradėjo savo karjerą.
Vadovas: Žutikas Velička
Telefono numeris: laukiame…
El. paštas: nepateikta
Internetinė svetainė: nepateikta
Buveinės adresas: Parko g. 79, Panevėžys
Skraidymo vieta/takas: yra
Nauji nariai: priimami

Klubas „Panevėžio aeroklubas“
Panevėžio aeroklubo patalpose prisiglaudusi aviamodeliavimo laboratorija. Galbūt konstravimui sąlygos ir nėra pačios geriausios, užtai skraidymui skirtas didelis aerodromo gabalas. Užsuk, jei geras oras, būtinai ką nors rasi.
Vadovas: Marius Zaremba
Telefono numeris: +370 686 08845
El. paštas: nepateikta
Internetinė svetainė: http://www.aeroklubas.lt/
Buveinės adresas: Stetiškių 74, Panevėžys
Skraidymo vieta/takas: yra
Nauji nariai: priimami

Utena

Būrelis „Aviamodeliavimo būrelis“
Tai seniausiai veikiantis ir turintis virš 30 metų darbo patirtį. Užsiėmimų metu gaminami įvairių konstrukcijų aviamodeliai. Čia išmokstama pjauti siaurapjūkliu, obliuoti, konstruoti, daryti brėžinius. Pagamintus modelius mokiniai išbando užmiesčio pievose. Kiekvienais metais dalyvauja respublikinėse aviamodeliavimo varžybose, šalies ir pasaulio čempionatuose. Ši komanda kasmet užima prizines vietas
Vadovas: Romualdas Zaranka
Telefono numeris: 0 624 38572
El. paštas: r.zaranka@gmail.com
Internetinė svetainė: https://www.jaunimas.utena.lm.lt/index.php/bureliai/techniniai/aviamodeliai
Buveinės adresas: Basanavičiaus g. 56, Utena
Skraidymo vieta/takas: yra
Nauji nariai: priimami

Ukmergė

Klubas „RCplanes Ukmergė“
Bandome suburti daugiau žmonių į savo ratą, juk kuo daugiau tuo įdomiau, ką tik atsiradome ir bandome pakilti.
Vadovas: Evaldino
Telefono numeris: nepateikta
El. paštas: evaldino@gmail.com
Internetinė svetainė: –
Buveinės adresas: nepateikta
Skraidymo vieta/takas: yra
Nauji nariai: priimami

Raseiniai

Klubas „Raseinių aviamodelių klubas“
Mielai laukiame naujų narių
Vadovas: Evaldas
Telefono numeris: +370 609 01457
El. paštas: pvuiksis@delfi.lt
Internetinė svetainė: 
Buveinės adresas: Vaižganto 49, Raseiniai
Skraidymo vieta/takas: Yra
Nauji nariai: Priimami

Elektrėnai

Elektrėnų RC klubas „Lėki”.
Vadovas: Pranas Svinskas.
Kontaktai: tel +37063391564.
Buveinės adresas: V. Š. Elektrėnų kultūros centras, Draugystės g. 2-7.
Skraidymo vieta :yra.
Nauji nariai:priimami.




Paskelbta

Lėktuvo modelis ir jo sandara

Tipiškas lėktuvo modelis yra sudarytas iš 3 pagrindinių dalių:

  1. Sparnas (raudona spalva)
  2. Fiuzeliažas (mėlyna spalva)
  3. Šasi (žalia spalva)
pagrindines lektuvo dalys

Be abejo, lėktuve būna ir daug įvairios mechaninės ir elektroninės įrangos, tačiau šiame skyrelyje kalbėsime tik apie patį „tuščią” lėktuvą.

Lėktuvo sparnas

Sparnas – tai pagrindinė nešančioji dalis, kurios dėka lėktuvas kyla ir laikosi ore. Sparnai būna įvairių formų ir tipų, tačiau visus juos sieja šios pagrindinės charakteristikos:

  1. Profilis
  2. Išlenkimas („V” – forma)
  3. Sparno pozicija lėktuve

Sparno profilis – tai figūra, kurią matytume, jei sparną perpjautume skersai ir pažiūrėtume iš šono:

profilis

Profiliai dažniausiai būna:

  • Nesimetriniai – kai viršutinė dalis yra labiau „iškilusi” nei apatinė;
  • Simetriniai – kai viršutinė ir apatinė dalys yra vienodos.

Nesimetrinis profilis:

nesimetrinis profilis

Simetrinis profilis:

simetrinis profilis

Profilis nulemia pagrindinę sparno savybę – keliamąją jėgą. Kai lėktuvas juda ore, dėl tam tikrų fizikinių reiškinių sparnas ne tik juda į priekį su lėktuvu, bet ir pradeda jį kelti į viršų.

sparno keliamoji galia

Kuo labiau profilis yra nesimetrinis, t.y. kuo labiau viršutinė sparno dalis yra iškilusi (ir didesnė apačios atžvilgiu nuo simetrijos ašies), tuo daugiau sparnas turi keliamosios jėgos.

Plonas nesimetrinis profilis: 

plonas nesimetrinis profilis

 

Storas nesimetrinis profilis:

nesimetrinis profilis

Atitinkamai, kuo didesnė sparno keliamoji galia, tuo lėčiau gali sklęsti lėktuvas. Mokomosiuose (angl. „Trainer”) lėktuvuose dažniausiai naudojamas nesimetrinis profilis. Pilotažiniuose modeliuose naudojamas plonas simetrinis profilis. Kodėl? Atsakykite patys 🙂

Kita sparno charakteristika, yra jo išlenkimas, arba liaudiškai vadinama „V” – forma. Išlenkimas suteikia lėktuvui stabilumo ore. Taisyklė čia paprasta – kuo labiau išlenktas sparnas, tuo stabiliau skrenda modelis. Stabilumu šiuo atveju vadiname lėktuvo gebėjimą sklęsti tiesiai ir nevirsti ant šono susidurūs su vėjo gūsiais. Kitaip sakant, su išlenktu sparnu skrendantis lėktuvas gavęs nedidelę vėjo „dozę” vėliau vėl išsitiesins, kai tuo tarpu lėktuvas su tiesiu sparnu to nesugebės.

Išlenktas (stabilus) „V” formos sparnas:      

sparnas išlenktas

Tiesus („nestabilus”) sparnas be išlenkimo:

sparnas neislenktas

Dėl savo stabilumo lėktuvai su „V” fomos sparnu yra puikiai tinkami mokytis skraidyti, tačiau tai apriboja jų gebėjimą atlikti sudėtingesnes aerobatines figūras.Todėl pilotažiniai modeliai dažniausiai turi tiesų sparną, kas be didesnio manevringumo taip pat užtikrina ir vienodas modelio savybes skrendant aukštynkojom.

Dar viena sparno charakteristika, kuri nulemia lėktuvo stabilumą yra jo vieta lėktuve. Sparnas gali būti montuojamas trijose pozicijose: viršuje, per vidury ir apačioje. Viršuje esantis sparnas suteikia daugiausiai stabilumo, tačiau kaip ir jo išlenkimas – apriboja lėktuvo akrobatines savybes.

  • Lėktuvai, kuriuose sparnas yra sumontuotas viršuje, vadinami „aukštasparniais”.
  • Kai sparnas yra sumontuotas lėktuvo apačioje, tokius modelius vadiname „žemasparniais”.
  • Keistai, bet modeliai, kurių sparnas yra montuojamas per vidury, konkretaus pavadinimo neturi 🙂

Aukštasparnis putinukas: 

aukštasparnis putinukas

Žemasparnis putinukas:

žemasparnis putinukas

Taigi, dabar jau žinome visą pagrindinę informaciją apie lėktuvo sparną. Trumpai pasikartokime:

  1. Sparnas gali būti simetrinio arba nesimetrinio profilio. Nesimetrinis profilis sparnui suteikia keliamąją galią
  2. Sparno išlenkimas į viršų, kaip ir jo montavimas viršuje lėktuvui suteikia daugiau stabilumo, dėl to puikiai tinka pradėti mokytis skraidyti. Tiesaus ir apačioje ar per vidurį tvirtinamo sparno lėktuvai labiau tinka patyrusiems pilotažo meistrams.

O dabar pabaigai: sparnuose yra vienas svarbiausių lėktuvo valdymo elementų: eleronai. Tai yra sparno gale pritvirtintos judančios (besilankstančios) plokštumos, kurių dėka modelis gali suktis išilgai savo (judėjimo) ašies. Žemiau esančiuose paveikslėliuose eleronai pažymėti raudonai:

eleronai

Eleronus judina specialūs servo mechanizmai, apie kuriuos detaliau papasakosime vėliau. Eleronai juda priešingomis kryptimis, t.y. jei dešinys eleronas pakyla į viršų, tai kairysis leidžiasi žemyn. Tokiu būdu lėktuvas (žiūrint iš galo, t.y. į uodegą) pasisuka laikrodžio kryptimi. Kad būtų paprasčiau suprasti, peržiūrėkite vaizdo klipą:

[ELERONŲ VIDEO]

Dabar jau žinote visą pagrindinę informaciją apie lėktuvo sparnus. Be abejo, yra dar daug visokių niuansų ir nepaminėtų faktų, tačiau to ka perskaitėte – pilnai užtenka, kad turėti bendrą supratimą ir mokytis toliau.

Fiuzeliažas

Fiuzeliažas – tai pagrindinis lėktuvo korpusas, prie kurio tvirtinasi sparnas. Galime išskirti tris fiuzeliažo funkcines dalis:

  1. Korpusas
  2. Motorėmas
  3. Uodega

Korpusas – tai ta fiuzeliažo dalis, prie kurios tvirtinasi sparnas. Dažniausiai tai būna tuščiavidurė ertmė, kurioje yra sumontuojama visa lėktuvo elektroninė ir mechaninė įranga.

fiuzeliažas korpusas

Motorėmas – tai fiuzeliažo priekyje esanti plokštelė, prie kurios tvirtinasi variklis. Dažniausiai ji būna gaminama iš stipresnės nei lėktuvo korpusas medžiagos. Tvirtumas jai reikalingas dėl dviejų priežasčių:

  1. Motorėmas „traukia” lėktuvą ore, nes tai vienintelis tarpininkas tarp variklio ir viso lėktuvo. Silpnos medžiagos motorėmas tiesiog suplyštų dėl tokių apkrovų.
  2. Nesėkmingai nusileidus, avarijos metu modelis dažnai „sminga” nosimi į žemę. Tokiu atveju pirmas smūgį gauna metalinis varikli, ir visą jį perduoda motorėmui.

Uodega – tai fiuzeliažo dalis, kuri atlieka tokias pagrindines funkcijas:

  1. Kilio ir stabilizatoriaus pagalba užtikrina lėktuvo tiesiaeigiškumą ore.
  2. Aukščio vairo pagalba keičia lėktuvo pokrypį aukštyn/žemyn
  3. Posūkio vairo pagalba sukinėja lėktuvą aplink statmeną sparnui ašį.
uodega

Žemiau esančiame paveikslėlyje žalia spalva yra pažymėtas kilis. Tai vertikali plokštuma, kuri neleidžia lėktuvui savaime sukinėtis apie statmeną sparnams ašį (žalia rodyklė). Prie kilio pritvirtina raudona plokštuma vadinama posūkio vairu, ir verčia lėktuvą sukinėtis žalia roykle nurodyta kryptimi. Nepasimeskite 😉 Kilis neleidžia lėktuvui SAVAIME judėti žalia kryptimi, o posūkio vairas priverčia tai dayti – bet tik pilotui davus tokią komandą, t.y. specialiais mechanizmais sukinėjant posūkio vairo plokštumą.

Statmenas kiliui yra stabilizatorius (mėlyna spalva pažymėta uodegos dalis). Stabilizatorius neleidžia lėktuvui savaime judėti aukštyn-žemyn (mėlynos rodyklės kryptis). Vėlgi, prie (mėlyno) stabilizatoriaus yra pritvirtinta (raudonai pažymėta) plokštuma, kuri pakreipia lėktuvą žemyn arba aukštyn (mėlynos rodyklės kryptimi):

uodegos vairai

Jei šis paaiškinimas pasirodė kiek painus – pažiūrėkite vaizdo klipą:

Šasi

Paskutinė neaptarta lėktuvo dalis – šasi, arba važiuoklė. Paprastai šnekant tai yra ratai, kurie leidžia lėktuvui kilti ir leistis ant pakilimo tako.

važiuoklė

Dažniausiai modelyje būna 3 ratai išdėstyti vienu iš šių būdų:

  1. Du priekyje pritvirtinti prie korpuso (maždaug po sparnu) ir vienas pačiame uodegos gale.
  2. Du pritvirtinti prie sparnų ir vienas pačiame lėktuvo priekyje.

Antras variantas dažniausiai naudojamas mokomuosiuose lėktuvuose su vidaus degimo varikliais, kai didžioji svorio dalis yra sukoncentruota lėktvuvo priekyje. Pirmas variantas yra populiarus tarp pilotažinių lėktuvų.

Tas ratukas, kuris būna vienas (priekyje arba gale) dažnai valdymo traukėmis yra sujungiamas su posūkio vairu, todėl lėktuvui važiuojant ant žemės pilotas taip pat gali jį vairuoti.

sasi is sono



Paskelbta

Valdymo įranga

Valdymo įranga – tai pagrindinė jungtis tarp piloto ir modelio, kurią sudaro du pagrindiniai komponentai:

  1. Siųstuvas – radijo bangomis siunčia piloto komandas į lėktuvo modelį
  2. Imtuvas – priima siųstuvo komandas lėktuve ir valdo jame esančią įrangą – variklį, vairus ir t.t.

Valdymo įrangos tipai

Šiais laikais yra du standartiniai įrangos tipai, kurie skiriasi pagal valdymo signalo perdavimui naudojamą radijo bangų dažnį:

  1. 35 MHz arba 40 MHz FM (VHF, labai aukšto dažnio bangos)
  2. 2,4GHz (UHF, ultra aukšto dažnio bangos)

Tai gan moksliškas apibrėžimas, o liaudiškai tiesiog vadiname „FM’inis” ir „gigahercinis” valdymas.

Ilgą laiką visame pasaulyje buvo naudojama 35MHz arba 40MHz dažnių FM įranga. Egzistuoja nerašyta taisyklė, kad lėktuvų modeliuose naudojamas 35Mhz dažnis. Tokio tipo siųstuvuose ir imtuvuose yra gan ilgos (apie 1 metro ilgio) antenos. Tam, kad keli toje pačioje vietoje skraidantys pilotai galėtų nepriklausomai valdyti savo lėktuvus ir jų radijo signalai „nesipjautų”, buvo sugalvoti „radijo kanalai”. Pvz 61, 62, 85 ir t.t. Taigi, 35Mhz, 74-to kanalo imtuvas „klausys” tik tokio paties dažnio, t.y. 35MHz ir tik 74-to kanalo siųstuvo. Tam, valdymo įranga nebūtų pririšta prie konkretaus kanalo ir galima būtų jį pakeisti, tiek į siųstuvą tiek į imtuvą dedasi „kvarcai”. Kvarcas – tai elektroninė detalė, kuri nusako siųstuvo arba imtuvo veikimo kanalą. Tiek įranga, tiek kvarcas turi būti pritaikytas tam pačiam dažniui. T.y. 35Mhz siųstuvas neveiks su 40Mhz skirtu kvarcu. Taip pat į imtuvą negalima dėti siųstuvui skirto kvarco, ir atvirkščiai.Kitaip tariant, į 35Mhz siųstuvą dedame TIK 35MHz siųstuvui skirtus kvarcus, o į 35MHz imtuvą TIK 35MHz imtuvui skirtą kvarcą.Tam, kad valdymo įranga (siųstuvas su imtuvu) veiktų tarpusavyje, jie turi būti to paties (35 arba 40MHz) dažnio IR su to paties kanalo atitiknkamais kvarcais.

kvarcas atskirai
kvarcas viduje

Didžiausia tokios (kvarcinės) įrangos problema – jei toje pačioje vietoje du pilotai naudos to paties dažnio siųstuvus, jų modeliai taps nevaldomi. Taigi, atvykęs į skraidymo vietą, turi perklausti visų pilotų kokiais dažniais ir kanalais jie skraido, ir tik tada gali įjungti savo siųstuvą – priešingu atveju gali „numušti” svetimą modelį.

Toks kanalų dubliavimas buvo vienintelė bet labai opi FM valdymo įrangos problema, iki kol 2004 metais į modeliavimo pasaulį atėjo 2,4GHz technologija. Šiuo dažniu veikianti valdymo įranga nebenaudoja kvarcų, ir dėl to nebelieka minėtos kanalų dubliavimosi problemos.

Kitas skirtumas tarp FM ir 2,4GHz aparatūrų yra tai, kad siųstuvas ir imtuvas turi žymiai trumpesnes antenas. Pats 2,4GHz imtuvas dažnai būna dvigubas, t.y. du imtuviukai sujungti laidu signalo priėmimui pagerinti. Dėl minėtų privalumų 2,4GHz valdymo įranga šiai dienai yra brangesnė.

Suderinamumas

Jeigu siųstuvas ir imtuvas yra to paties gamintojo bei iš to paties komplekto, jie puikai veiks kartu. Tačiau tais atvejais, kai imtuvas yra įsigyjamas atskirai nuo siųstuvo, reikia atkreipti dėmesį į tam tikrus dalykus.

Jei kalbame apie FM tipo valdymo įrangą, tai prieš perkant atskirą imtuvą būtina pasiteirauti su kokių gamintojų siųstuvais jie veiks. Tarp FM įrangos gamintojų yra priimti du standartai pagal kuriuos visi gamintojai pasiskirstė į dvi stovyklas: „Futaba” tipo ir „JR” tipo. „Futaba” ir „JR” – vieni didžiausių valdymo įrangos gamintojų. Vieni imtuvai veikia su „Futaba” (arba kitaip „negative shift”) technologijos siųstuvais, o kiti su „JR” („positive shift”) siųstuvais. Dar būna imtuvų, kurie palaiko abejas technologijas. Ir lygiai ta pati situacija yra su kvarcais, todėl atskirai perkant kvarcus, reikia žinoti kokio tipo įrangoje jis bus naudojami. Taigi, trumpai tariant: jei imtuvas ir siųstuvas to paties gamintojo, tai jie kartu veiks. Jei gamintojai skiriasi, reikia žiūrėti, kad būtų tos pačios technogolijos („positive shift” arba”negative shift)”, arba kad imtuvas būtų universalus.

Su 2,4GHz technologija yra kiek sudėtingiau. Šiai dienai reikia rinktis tik to paties gamintojo siųstuvą su imtuvu, nes skirtingi gamintojai naudoja kiekvienas savo sukurtą technologiją. Mažą to, kartais net ir to paties gamintojo imtuvai būna suderinami tik su tam tikrais siųstuvų modeliais, todėl renkantis reikia būti atidesniam ir pasiskaityti produktų aprašymus. Po truputį atsiranda bandymų „klonuoti” žinomų gamintojų siųstuvus ir pardavinėti pigias jų kopijas, tačiau šiai dienai mes nerekomenduojame rizikuoti savo modeliais ir susikomplektuoti brangesnę bet tikrai patikimą valdymo įrangą.

Siųstuvas

Siųstuvas, dar kitaip vadinamas pultu ar radija – tai lėktuvo valdymo įrenginys, kuris mechanines piloto komandas radijo bangomis siunčia į lėktuvą.

radio

Siųstuvų būna daug ir visokių,tačiau tipiškai kiekvienas siųstuvas turi dvi rankenėles, kurios gali lankstytis aukštyn-žemyn ir į šonus. Būtent šiomis rankenėlėmis yra valdomas lėktuvas.

siustuvo svirtele

Taip pat siųstuvas gali turėti daug papildomų mygtukų, jungiklių ir sukiojamų rankenėlių įvairioms lėktuvo funkcijoms valdyti. Kiekviena tokia valdoma funkcija vadinama kanalu. Kiekvienas siųstuvas turi ribotą kanalų skaičių, kurį gali valdyti. Dažniausiai būna nuo 4 iki 9 kanalų siųstuvai. Tipinis 4 kanalų siųstuvo pavyzdys:

  • Pirmas kanalas – variklio apsukos;
  • Antras kanalas – eleronai
  • Trečias kanalas – aukščio vairas
  • Ketvirtas kanalas – posūkio vairas

Jei siųstuvas būtų šešių kanalų, penktas kanalas galėtų valdyti (įjungti/išjungti) apšvietimo lempas, o šeštas, tarkim, atidaryti bombų išmetimo liuką.

Proporcinis ir neproporcinis valdymas

Tiek visi, tiek ir pavieniai kanalai gali būti proporciniai ir neproporciniai. Toks valdymas, kai yra junginėjamas jungiklis, t.y. yra tik dvi (arba kartais trys) pozicijos, vadinamas neproporciniu.Taip pat gali būti ne tik su jungikliu, bet ir su rankenėle. Pavyzdys: kai rankenėlę stumi į viršų – variklis sukasi į priekį. Kai stumi žemyn – variklis sukasi atgal. Jei rankenėlę palieki per vidurį – variklis stovi vietoje. Jeigu kiek bestumtum rankenėlę į viršų (daug ar mažai), variklis vis tiek sukasi vienodu greičiu – valdymas vadinamas neproporciniu. T.y. galima perduodi tik ĮJUNGTA/IŠJUGNTA signalus. Jei nuo to, kiek pastūmei rankenėlę priklauso kokiu greičiu sukasi variklis, valdymas vadinamas proporciniu. T.y. galime perduoti ne tik kokia yra būsena (IŠJUNGTA/ĮJUNGTA), bet ir kokioje pozicijoje valdymo svirtelė yra šiuo metu. Pagrindiniams lėktuvo valdymo kanalams (variklis, eleronai, aukščio ir posūkio vairai) yra naudojamas proporcinis valdymas. Kitoms funkcijoms, tokioms kaip liuko atidarymas ar ratų įtraukimas gali būti naudojami ir neproporciniai kanalai (jungikliai).

Kanalų reversavimas

Dauguma siųstuvų turi kanalų reverso funkciją. Ši funkcija tarytum „apverčia” duodamas komandas. Jei sukonstravus lėktuvą staigiai paaiškėja, kad sukant lėktuvą į vieną pusę, jis sukasi į kitą – ši funkcija ištaiso tokią problemą. Kanalai yra reversuojami atskirai, t.y. ne visi, o tie – kuriuos pasirinksite.

Kanalų paderinimas (angl. „trimming”)

Kita konstrukcinė lėktuvo problema, su kuria susiduria modeliuotojai: siųstuvo valdymo svirtelė stovi tiesiai, o koks nors, tarkim aukščio vairas yra šiek tiek nusileidęs į apačią (kai turėtų buti horizontalus), taigi lėktuvas visą laiką leisis žemyn, ir pilotui tai reikės kompensuoti aukščio valdymo svirtelę vis prilaikant aukščiau. Laimei, paderinimo funkciją šią problemą išsprendžia. Su šalia svirtelės esantis „trimeris” yra šiek tiek pastumiamas į viršų, kad aukščio vairas atsilenktų į reikiamą padėtį. Šią funkciją turi visi šiuolaikiniai siųstuvai.

Miksavimas

Kai kurie siųstuvai turi galimybę vieno kanalo siunčiamą signalą sumaišyti su kitu kanalu. Tarkim, galima taip sukonfigūruoti siųstuvą, kad sukant eleronus į vieną pusę, šiek tiek pasisuktų posūkio vairas į priešingą pusę. Tokios funkcijos kartais yra naudingos pažengusiems modeliuotojams, tačiau pradedančiajam jos dažniausiai nereikalingos.

Kompiuterinis ir analoginiai siųstuvai

Patys paprasčiausi siųstuvai yra analoginiai kurie turi nedidelį skaičių funkcijų. Dažniausiai tai būna kanalų reversavimas ir kartais minimalus miksavimas. Sudėtingesni ir brangesni siųstuvai yra kompiuterizuoti ir turi daug daugiau įvairių funkcijų: keletos modelių atmintis, eksponentės, sudėtingi miskavimai ir t.t.

Valdymo svirtelių reikšmės

Valdymo svirtelės yra svarbiausia siųstuvo dalis, todėl labai svarbu žinoti kuri svirtelė ką daro. Deja, šiai dienai yra daugiau negu vienas (o tiksliau – keturi) valdymo svirtelių išdėstymo variantai, dėl ko kartais modeliuotojams kyla nepatogumų skraidant su svetimu siųstuvu. Šie variantasi angliškai vadinami „Mode, o lietuviškai tiesiog sakoma „modai”. Taigi, modai yra tokie:

Mode 1:

lėktuvo valdymo kryptys 1
  • Kairė vertikaliai: AUKŠČIO VAIRAS
  • Kairė horizontaliai: POSŪKIO VAIRAS
  • Dešinė vertikaliai: VARIKLIO APSUKOS
  • Dešine horizontaliai: ELERONAI
mode 1

Mode 2:

  • Kairė vertikaliai: VARIKLIO APSUKOS
  • Kairė horizontaliai: POSŪKIO VAIRAS
  • Dešinė vertikaliai: AUKŠČIO VAIRAS
  • Dešine horizontaliai: ELERONAI
mode 2

 Mode 3:

  • Kairė vertikaliai: AUKŠČIO VAIRAS
  • Kairė horizontaliai: ELERONAI
  • Dešinė vertikaliai: VARIKLIO APSUKOS
  • Dešine horizontaliai: POSŪKIO VAIRAS
mode 3

 Mode 4:

lėktuvo valdymo kryptys 4
  • Kairė vertikaliai: VARIKLIO APSUKOS
  • Kairė horizontaliai: ELERONAI
  • Dešinė vertikaliai: AUKŠČIO VAIRAS
  • Dešine horizontaliai: POSŪKIO VAIRAS
mode 4

Lietuvoje populiariausi modai yra 1 ir 2, likusių (ko gero) nenaudoja niekas. Kaip jau matote, šie pirmi du modai skiriasi tik „gazo“, t.y. variklio apsukų valdymo svirtelės padėtimi. Kaip rodo praktika, senosios mokyklos atstovai dažniausiai naudoja „Mode 1″, o naujau auganti karta labiau pratinasi prie „Mode 2″. Kuri yra geresnė ar blogesnė, vargiai ar kas nors galės atsakyti – tai yra tiesiog pripratimo klausimas. Apie tai modeliuotojai kalba ilgai ir nenuilstamai, tačiau argumentuotos išvados kuris modas geresnis ar blogesnis niekas iki šiol nepateikė. „Mode 2″ yra artimesnis tikro lėktuvo valdymui, nes jame (tikrame lėktuve) aukštis ir eleronai valdomi viena vairalazde.

Imtuvas

imtuvas

Imtuvas – tai centrinis lėktuvo valdymo mazgas. Imtuvas priima piloto siųstuvo radijo bangomis siunčiamas komandas, ir pagal jas valdo visą lėktuvo įrangą – variklį, vairus (servo mechanizmų pagalba) ir t.t. Visa įranga jungiama į siųstuvą per specialias jungtis, kurių būna tiek pat, kiek siųstuvas palaiko kanalų. Kanalais perduodamas standartinis valdymo signalas, kurį galima būtų aprašyti kaip skaičių nuo 0 iki 100. Jei prie kanalo būtų prijungtas variklis, tai signalas „0” reikštų, jog variklis turi nesisukti. Jei perduodume „50”, variklis turėtų suktis puse savo galingumo. Jei perduotume „100”, tai reikštų, jog norime maksimalių variklio apsukų. Jei tai būtų prijungtas posūkio vairas, tai „0” reikštų vairo pilną palinkimą į vieną pusę, „100” į priešingą pusę, o „50” – vairas stovėtų per vidury, neutralioje padėtyje.

Imtuvo maitinimas

Tam, kad imtuvas galėtų veikti, jam reikalinga elektros įtampa. Kai kuriuose imtuvuose būna atskira jungtis maitinimui, bet paprastai elektra tiekiama per vieną iš kanalų jungčių, ir dažniausiai per variklio apsukų kanalą, prie kurio jungiamas variklio greičio reguliatorius (apie jį – kiek vėliau). Visos jungtys turi 3 kontaktus, iš kurių du yra maitinimo „+” ir „-„. Trečias kontaktas yra valdymo signalas, kurį imtuvas perduoda valdomiems įrenginiams. Visų kanalų „+” ir „-” yra sujungti tarpusavyje (t.y. visi „+” su „+”, „-” su „-„), todėl imtuvas gali „užmaitinti” elektra ir kitus prie jo prijungtus įrenginius.

Apsauga nuo signalo praradimo

Jei skrendant lėktuvui dingtų valdymo signalas, paprastas imtuvas „išprotėtų” ir visiems kanalams pradėtų siuntinėti bet kokias atsitiktines komandas. Tačiau kai kurie imtuvai turi specialią funkciją (angl. „Failsafe”), kuri, tokiu atveju, į valdymo kanalus paduoda iš anksto numatytas reikšmes. Tokios reikšmės gali būti:

  • Paskutinė žinoma kanalo pozicija;
  • Neutrali pozicija, t.y. per vidurį;
  • Iš anksto užprogramuota pozicija.

Koks apsaugos tipas yra imtuve priklauso nuo jo modelio. Kartais nebūna jokios apsaugos, kartais tik pirmas variantas, o kartais ir visi trys. Gudriausiuose imtuvuose, kurie turi visus minėtus apsaugos variantus, ir kiekvienam kanalui galima užprogramuoti skirtingai.

Įjungimo tvarka

Labai svarbu žinoti kokia tvarka reikia įjungti bei išjungti siųstuvą su imtuvu.

ĮJUNGIANT: iš pradžių įjungiamas siųstuvas, o po to – imtuvas.

IŠJUNGIANT: iš pradžių išjungiamas imtuvas, o po to – siųstuvas.

Kam to reikia? Pavyzdys. Jūsų imtuvas neturi apsaugos nuo signalo praradimo. Jūs ką tik nusileidote ant žemės, paimate lėktuvą ir iš pradžių (neteisingai) išjungiate siųstuvą. Galbūt net dėl labai (atrodo) logiškos priežasties – kad nešant lėktuvą netyčia nepajudintumėt valdymo svirtelės. BET, išjungus siųstuvą imtuvas praranda valdymo signalą ir pradeda siųsti atsitiktines komandas varikliui ir vairams. Vairai pradeda neprognozuojamai lankstytis į visas puses ir sulūžta jų valdymo (servo) mechanizmai, o netikėtai įsijungęs variklis su propeleriu prakerta jums pirštus iki kaulo. Patikėkite, taip nutinka. Dėl to, net jeigu tavo imtuvas ir turi apsaugą, vistiek reikia įprasti išjungti ir įjungti įrangą taip, kaip aprašyta anksčiau.




Paskelbta

Servo mechanizmas

servo mechanizmas

Servo mechanizmas – tai toks mechanizmas, kuris pagal jam siunčiamą signalą pasuką ant jo esančia svirtelę į norimą poziciją ir tą poziciją išlaiko, kol nėra atjungiamas ar paduodamas kitoks signalas. Servos mechanizmo svirtelės atsilenkimo eiga yra ribota mžadaug 90-120 laipsnių erdvėje. Liaudiškai ir sutrumpintai šis mechanizmas dažnai vadinama tiesiog serva. Serva yra prijungiama prie lėktuvo imtuvo, iš kurio gauna tiek maitinimo įtampą, tiek ir valdymo signalą. Kad būtų paprasčiau suprasti servos veikimą, pažiūrėkite vaizdo klipą 🙂

Servo mechanizmas charakterizuojamas tokiais pagrindiniais parametrais:

• Dydis – būna „mikro”, „mini” ir „standard”. To paties dydžio bet skirtingų modelių servo mechanizmai kartais šiek tiek skiriasi savo dydžiu, bet dažniausiai tai būna keletas milimetrų į aukštį.
• Maitinimo įtampa – dažniausiai nurodomas intervalas, pvz 3-6V. Tai reiškia, kad serva veiks, tiek nuo 3V, tiek nuo 6V ir nuo visko, kas tarp jų. Kaip taisyklė, kuo didesnis maitinimas tuo serva veikia greičiau ir turi daugiau jėgos.
• Greitis – nurodoma kiek laipsnių per sekundę gali pasisukti servos svirtelė. Nurodant greitį, nurodoma ir prie kokios maitinimo įtampos yra pamatuotas tas greitis. Pvz. užrašymas 0,12s/60(4,8V) reiškia, kad prie 4,8V maitinimo įtampos servos svirtelė gali pasisukti 60 laipsniu kampu per 0,12 sekundžių.
• Sukimo momentas – nusako servo mechanizmo galingumą (stiprumą), kuris matuojamas kilogramais centimetrui. Pvz. 1,6 kg/cm momentas reiškia, kad servos svirtelė gali išlaikyti savo nurodytą poziciją, jei ant jos 1 centimetro atstumu nuo sukimosi centro bus pakabintas ne didesnis nei 1,6 kg svoris.
• Dantračių medžiaga – plastikas arba metalas. Metaliniai dantračiai yra ilgaamžiškesni ir gali atlaikyti didesnes apkrovas, tačiau servos su tokiais dantračiais dažniausiai yra sunkesnės ir brangesnės.
• Guoliai – kuo jų daugiau, tuo serva ilgaamžiškėsnė ir atsparesnė pasipriešinimui. Paprastesnėse servose guolių apskritai nebūna.

Taip pat servos mechanizmai būna skirstomi į analoginius ir skaitmeninius. Skaitmeninės servos dažniausiai yra greitesnės, galingesnės, ir brangesnės. Putinukui pilnai užtenka paprastų analoginių mikro servų be guolių su plastikiniais dantračiais, tačiau į profesionalų ir brangų pilotažinį lėktuvo modelį pilotas greičiausiai įdės skaitmenines servas su guoliais ir metaliniais dantračiais.

Komplekte su serva būna ir keletas skirtingų svirtelių, kurias gali pasirinkti pagal panaudojimo atvejį:

servo svirtelės